maandag 26 november 2007

Scriptie

En toen kwam het tot mij. Beeldopvoeding. In hoeverre zijn ontwerpers in staat, of zelfs verplicht om de beeldconsument op te voeden.
In een tijd waarin de burger door cultuurverlammende entertainment zoet wordt gehouden voel ik me als beeldmaker enigzins verantwoordelijk. Documentaires als Zeitgeist en Outfoxed inspireren mij. Ik ben op zoek gegaan met de vraag of hier genoeg informatie over te vinden valt. Ik strandde bij de website maxbruinsma.nl. Bij texts kwam ik bij het kopje:

First Things First 2000
designers, use your skills for worthy causes!

'designers (...) apply their skill and imagination to sell dog biscuits, designer coffee, diamonds, detergents, hair gel, cigarettes, credit cards, sneakers, butt toners, light beer and heavy-duty recreational vehicles. Commercial work has always paid the bills, but many graphic designers have now let it become, in large measure, what graphic designers do.'

Omdat ik zelf ook een verwende en onverschillige consument dreigde te worden zette ik mij af van het idee dat een ontwerp zo duidelijk moet communiceren als mogelijk is. Ik wil ontwerpen maken voor kritische consumenten die op zoek gaan naar wat zij willen en niet alles aannemen wat hen toekomt. 'Als je het niet begrijpt, is het niet voor jou bedoelt' als ik zo vrij mag zijn om mijzelf uit m'n vroegere raplyrics te quoten.

De tijd is aangebroken om onze ogen te openen en niet langer in een waan te leven. Je merkt het. Meer en meer mensen zetten hun vraagtekens bij de huidige maatschappij. Reclame- en programmamakers worden hierdoor aggressiever en doen er alles aan om je producten aan te smeren die je niet nodig hebt. Hier kan ik bijzonder kwaad om worden.

Ik zal in de komende weken een duidelijke vraagstelling moeten formuleren. Van daaruit kan ik een inhoudsopgave en opzet maken en beginnen met research.

2 opmerkingen:

Robert Jan Dokter zei

kat in de bak:
even on a sidenote, nav je scriptie onderwerp, in hoeverre kan je je alleen maar voor "nuttige" dingen inzetten later, ik denk dat je ook vaak genoeg tussendoor opdrachten zal doen waarmee gewoon brood op de plank moet komen maar dan nog ligt het er uiteraard wel aan hoe je met zulke opdrachten omgaat
Robot:
ja heb je ook gelıjk ın maar ık denk dat we wel een soort van verantwoordelıjkheıd hebben naar de consument toe en kunnen bıjdragen aan meer bewustheıd jegens de huıdıge maatschappıj
kat in de bak:
en je moet natuurlijk ook niet alle opdrachten aannemen
Robot:
er zal toch een soort van gulden mıddenweg gevonden moeten worden
kat in de bak:
ja je hebt zeker een verantwoordelijkheid, absoluut, jouw dingen worden later door 1000en mensen gezien, je werkt altijd voor een groot publiek. maar daarnaast heb je soms ook gewoon nietszeggende opdrachten om geld te verdienen, alleen die moet je niet doen als het iets is waar je niet achter staat, je moet jezelf gewoon niet naar lelijke opdrachten sturen
Robot:
ja maar als nıke met een opdracht komt moet ık wel ff stılstaan bıj mezelf en afvragen wat ık belangrıjker vındt. maar als ık daarnaast wel opdrachten doe dıe bıjdragen aan de cultuur ıs het mıss te overwegen.
btje een balans vınden dan
kat in de bak:
precies
Robot:
of onder een andere naam (hypocrıet!!! hahaha)
Robot:
typocrıet (zou een mooıe naam zıjn)
kat in de bak:
hehehe ja dat kan je wel doen natuurlijk
Nee maar dat is inderdaad een ongeschreven regel, ik wist ook wel dat jij die ook kende
kat in de bak:
maar fatsoenshalve toon ik begrip voor je plannen, veur het goodlieken
Robot:
aıt dan
kat in de bak:
och man, onder henk hanema maak ik al jaren opdrachten voor dubieuze bedrijven voor exorbitante geldbedragen.
Ja ik heb de huisstijl voor novib gemaakt, ja klopt, Laurens Wonnink heet ik. Ja ik heb de huisstijl gemaakt voor MacDonalds, Henk Hanema is de naam
Robot:
hehehe dıkke zonnebrıl op met een snor eronder
kat in de bak:
hehehe
fooook henk hanema gaat echt mijn alter ego worden
Robot:
jaa henk hanema. en dan echt een portfolıo samenstelllen met huısstıjlen voor wapenhandelaren enzo
Robot:
'ın guns we do'
kat in de bak:
dat ik de rode zakdoeken ga ontwerpen voor de bloods ofzo
Robot:
vet en dan een meetıng met de bendeleıder: verschıllende kleursamples bespreken: almal rood
kat in de bak:
ik heb, bordeauxrood, aardbeirood, etc
Robot:
'nee deze ıs te karmozıjn'

Pim zei

Dokter, weet jij zo hoe die kunstenaar heet(te) die met schaduwen en licht projectie tekst maakt...?