woensdag 13 februari 2008

Ontwerpplicht

Ik zal er toch aan moeten geloven. Scriptie schrijven. Eigenlijk hang ik een beetje aan twee onderwerpen: 'Culture Jamming' en 'Designresponsibility'. Moeilijk moet ik het mezelf niet maken. Het is een scriptie en geen essay. Neemt natuurlijk niet weg dat ik mijn mening er in kan laten doorschemeren. Ik denk dat een ontwerper een verantwoordelijkheid heeft naar de samenleving. Niet liegen, niet stelen. Iets wat wel vaak wordt gedaan in de ontwerperij. Zich anders voor doen, mensen laten geloven dat ze iets nodig hebben.

Bronnen van inspiratie:

Milton Glaser
Shepard Fairey (Obey)
Banksy
Adbusters

Boeken:

Citizen Designer (Steven Heller)
Culture Jam (Kalle Lasn)
Design Anarchy (Kalle Lasn)
No Logo (Naomi Klein)
The Shock Doctrine (Naomi Klein)

Geen opmerkingen: